Rumusan Karguzari Jemaah Masturat 3 Hari

Berikut diseneraikan dibawah ini rumusan karguzari jemaah masturat 3 Hari yang ana hadhir baru-baru ini. Senerai ini adalah panduan dan usul utk pembaca telitikan.

1. Cuba utk keluar selama 72 jam. Keluar 3 hari ini sudah dimasukkan dlm nisab keluar 3 hari setiap bulan. Masturat kita mesti dikeluarkan setiap 3 bulan sekali. Maknanya jika kita keluar masturat bulan januari, next keluar masturat adalah bulan April. Begitulah seterusnya.

2. Maksima 7 pasang satu jemaah.

3. Tak boleh bawa anak lelaki.

4. Hanya 2 org anak perempuan dibenarkan bawa. Itupun 12 tahun keatas. Tak boleh bawa anak kecil.

5. Pakai purdah lengkap dgn sarung tangan. Kalau tak der, tidak dibenarkan keluar. Dialu-alukan keluar lain kali mengikut syarat ini. Pakaian hendaklah berwarna kelam atau gelap. Selain hitam (terbaik) boleh kalau biru gelap,atau hijau gelap.Jangan pakai nipis dan berwarna terang, dikuatiri menampakkan bentuk tubuh-badan.

6. Jangan bawa barangkemas dan perhiasan yang tak perlu. Macam masuk dlm kubor, emas semua tinggal. Hingga gigi ada emas pun kena cabut. Bawa prinsip ini.

7. Sebelum hantar masturat-masturat masuk dlm rumah yg diputuskan, Amirsab dan beberapa ahli jemaah perlu lihat keadaan rumah, luar dan dalam walau pun rumah tu sudah 100 kali terima jemaah. Lihat bilek, ruang-tamu, tempat wuduk, tabir (2 lapis), dapur , tandas dll. Sekiranya ada pembetulan tegur dgn penuh hikmah. Bawa org baru utk lihat juga bagi tujuaan belajar.

8. Untuk tabir pemisah antara lelaki dan wanita, ianya haruslah 2 lapis dengan dua tali yang berasingan. Sekiranya satu tercabut maka satu lagi akan ada. Kalau tiada, beritau tuan rumah supaya betulkan atau minta izin jika kita hendak betulkan. Jangan paku sebarangan dinding rumah itu, takut pecah-hati dia.

9. Masa mulakat dan dakwah tekankan supaya masturat banyakkan buat dakwah. Tanya mereka berapa org dah dakwah hari ini. Dakwah kpd taklim dll.

10. Salah satu program muzakarah yang ditekankan ialah “bagaimana menghidupkan taklim rumah?”

11. Hari ke3 tak sempurna keluar kalau tangguh lepas asar. Takcukup 72 jam. Paling kurang lepas isyak. Cuba habiskan semua amalan.

12. Buat Wupsi sebelum hari gelap/sebelum maghrib. Tak digalakkan buat bayan malam hari, takut fitnah dan tak sesuai org kampung lihat. Lagi pula org alim cakap malam hari nafsu naik, tak sesuai buat program bersama lelakitapi sesama mereka boleh.

13. Masa mulakat hanya waktu siang , takbenarkan malam hari kecuali darurat. Masa mulakat ini cuba tanya kesediaan ahlia utk ambil apa-apa tanggung-jawab dlm program. Jgn putus sendiri takut dia tak sedia.

14. Banyakkan program muzakarah sesama mereka kerana dgn ini mereka akan buat dakwah. Kalau bayan mereka hanya dengar saja, Boleh buat muzakarah kalau org tak ramai. Kalau ramai buat bayan.

15. Dlm taghrib/bayan, cuba tasykil org tempatan utk sediakan rumah masturat kerana sekaran jemaah banyak tapi rumah kurang utk dijadikan route.

16. Digalakkan tinggalkan/switch off handphone.

17. Halqah Quran- Buat kumpulan 3/4 org dan diketuai oleh orang yang pandai membetulkan. Waktu istimai’ amal , hanya buat bayan saja. Biasanya lepas asar. Waktu pagi atau bila org tempatan tak ramai maka boleh buat halqah ini. Ini bertujuan utk tidak memalukan org yg tidak pandai atau baru-baru berjinak dengan agama.

18. Taklim yang sempurna semasa keluar adalah mengandungi ketiga-tiga perkara yakni Taklim kitabi, halqah quran dan muzakarah 6 perkara. Jangan pecah-pecahkan dia. Contohnya lepas fajar buat halqah quran saja. Waktu taklim pagi hanya taklim kitabi saja. Ini tidak betul. Walaupun fajar telah buat , pukul 10 pagi nanti kena buat juga baru dikira dlm package taklim.

19. Orang yang ingin nusrah penuh atau sebhg, perlu minta keizinan amir sab jemaah. Jangan minta dari tuan rumah saja. Amirsab kena bermesyuarat dgn penuh hikmah dgn tuan rumah dan ahli jemaah sekelian. Pertimbanagan perlu diberi sekiranya ahli keluarga tuan rumah ingin nusrah full. Terkadang yang menganggu konsentrasi program jemaah ini dtg dari org yang nusrah. Ahli jemaah diputuskan ikut usal, yakni tak boleh bawa anak dll, tetapi org yg dtg nusrah kemudiannya membawa 1 batallion anak-anak mereka duduk dan mengganggu program. Ini menimbulkan ketidak-puasan hati ahli jemaah yg keluar kerana mereka tlh korbankan hajat mereka utk bersama anak-anak yg masih kecil tetapi masih lagi diganggu.

20. 3 hari keluar , 3 hari ghast jgn miss. Putuskan 1 jemaah utk buat ghast berhampiran rumah masturat utk maklumkan pada jiran-jiran.

About these ads
Categories: Tertib Dakwah | 10 Komentar

Navigasi tulisan

10 gagasan untuk “Rumusan Karguzari Jemaah Masturat 3 Hari

  1. ahlia azudin mohd, cheras

    Assalammualaikum wkt,

    ana rindu sgt nak keluar masturat..tapi masih belum mampu korban..ana dah keluar 3 hari 2 kali..sesiapa yg kenal ana harap dapat hubungi ana, ana pernah keluar di rumah di Bota tahun 1999/2000.

    Rindu sgt pada kawan2 masturat yg hanya cakap hak & kebesaran Allah tidak langsung sentuh hal dunia yg sementara ini.

    Doakan ana dapat keluar dlm masa terdekat utk belajar dan kuatkan iman.

    amin…..

    • annur

      ana keseorangan bila mendapat hidayah Allah swt…tetapi ana yakin Allah swt tetap bersama ana. Ana dulunya jahil di muka bumi Allah swt ini…kini hati ana membuak2 untuk keluar ke jalan Allah swt. Puas ana mencari matsurat di sini tapi tiada ada temui. ana ingin keluar ke jalan Allah swt tapi siapa yang dapat membimbing ana? keluarga tidak mengendahkan usaha ana…tapi ana tetap bertahan dengan iman dan taqwa pada Allah swt. apa yang perlu ana lakukan…? bantulah ana.. nurzairen86@yahoo.com semoga Allah swt merahmati kalian..amin.

  2. auni

    saya baru nak belajar agama…
    harap sangat dapat ikut masturat…

    • Fairose

      Wahai saudariku nak belajar agama, mula perlu Iman yg mantap supaya dapat mangamalkan ilmu yg kita miliki. Jadi salah satu cara yg diajar oleh Ulama2 kita ialah sentiasa cakap kehebatan Allah swt, melalui musakarah 6 perkara (i.e) sifat2 unggul para sahabat&sahabiah rhum. dengan anak, ibu, adik, kakak kita dan sbg……AllahuAlam.
      Semoga Allah pilih kita untuk untuk meningkatkan pengorbanan didalam agama.

  3. auni

    saya harap dapat berhubung dengan sesiapa sahaja yang mengikuti masturat…
    harap dapat hubungi saya di alamat emel arizamisha@yahoo.com

    • ronku

      assalamualaikum wbtuh..
      buat Annur(nurzairen86@yahoo.com) n Auni(arizamisha@yahoo.com)..
      sila maklumkan dimana lokasi anta saudari tinggal seperti ahlia azudin mohd, cheras yg jelas memberitahu lokasi n siapa suaminya..
      jika ingin memberi jawapan sila emel kan pada alamat ini
      ronku_2003@yahoo.com
      insyallah saya sedaya mungkin membantu saudari…

  4. hamba Allah

    parents sy karkun lama,tapi dulu sy x penah yakin dgn usaha ni.sekarang bila dah sedar,sy x dapat merasa pi rmh taklim @ masturat @ khidmat jemaah memandangkan suami sy bkn org jemaah….tlg doakan sy dan keluarga dapat hidayat

  5. mira

    Assalamualikum wtb,ana amat brminat utk mgikuti masturat,kalau leh ana minta tlong hubungi ana di no 0138901026..

  6. shahrina

    assalamualaikum..saya x paham lagi..nak belajar..tapi suami hanya belajar untuk diri sendiri..suami da keluar 4bln ke bangladesh baru balik aje..call saye 018-2988751.saye pon nak mendalami ilmu ni..nak paham betul2 baru nak keluar..thnks

    • Anonymous

      sekiranya nk mdalami usaha masturat,prlu rajin btanya dgn org2 yang da pnh keluar masturat..

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s

Blog pada WordPress.com. The Adventure Journal Theme.

Ikuti

Get every new post delivered to your Inbox.

Bergabunglah dengan 58 pengikut lainnya.

%d bloggers like this: